Sidebar

Naujienos

Šių metų gegužės 25 d. JAV mokslininkė dr. Barbara Oakley VU Mokslinės komunikacijos ir informacijos centre (MKIC) skaitė Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto (VU MF) organizuotą paskaitą „Practical Insights from Neuroscience Improve Your Teaching to Neurodiverse Students“. Paskaita buvo skirta visų dalykų dėstytojams, studentams, profesinio ir specialiojo ugdymo mokytojams, instruktoriams bei treneriams.

Pabrėžė aktyvaus mokymosi ir paskaitų lygiavertiškumą

„Bene svarbiausias veikalas mokslo istorijoje – Thom‘o Kuhn‘o „Mokslo revoliucijų struktūra“. Jame Kuhn‘as teigė: tam, kad naujos idėjos padarytų reikšmingą įtaką, reikia arba jauno žmogaus, kuris geba mąstyti kūrybiškai, arba tokio, kuris būtų „ištreniruotas“ visai kitame lauke ir galėtų įnešti į mąstymą naujų perspektyvų. Man regis, esu tas žmogus, svetimšalė, kuri gali padėti į ugdymą pažvelgti kitaip“, – pradėjo savo paskaitą dr. Barbara Oakley. Metafora mokslininkei – mėgstamiausia mokymo priemonė: „Metaforos pagalba statai tiltą ir sudėtingus dalykus padedi pasiekti greičiau. Kuo juokingesnė metafora, tuo tvirčiau informacija išlieka atmintyje.“

Pasak B. Oakley, ugdyme dalykai vyksta švytuoklės principu: vieną dešimtmetį svarbi vienokia prieiga, kitą dešimtmetį – kitokia, dar po kiek dešimtmečių prieigos, kurios atrodė visiškai nesvarbios, pasidaro be galo svarbios. „Tūkstančius metų buvo galvojama, kad vienintelis būdas ko nors išmokti – tai atsiminti. Maždaug prieš 70 metų viskas apsivertė: labiau nei atmintį visuomenė ėmė vertinti supratimą. Ir vis dėlto: mes taip paskendome šioje idėjoje, kad pamiršome: jeigu negali atsiminti, iš tiesų, nieko ir neišmokai“, – teigė mokslininkė. Panašiai, anot jos, yra ir su aktyvaus mokymosi bei paskaitų vertinimu: į studentą orientuotas šiandienos pasaulis labiau vertina aktyvų mokymąsi, kai, iš tiesų, tiek aktyvus mokymasis, tiek paskaitų klausymas – vienodai svarbūs. Mokslininkė taip pat pabrėžė, kad virtualus mokymasis – toks pat efektyvus (jei ne efektyvesnis) kaip ir paskaitų klausymasis gyvai. „Kiekvienai šaliai yra svarbu turėti efektyvią virtualaus mokymosi sistemą: ištikus epidemijai, karui, bet kam nenumatyto – virtualus mokymasis užtikrina, kad bus judama į priekį“, – įsitikinusi dr. Barbara Oakley.

20230601 Barbara OakleyDr. Barbara Oakley kartu su VU studijų prorektoriumi doc. Dr. Valdu Jaskūnu. / MF archyvo nuotr.

Patarė, kaip sustiprinti ilgalaikę atmintį

Paskaitos metu mokslininkė išskyrė keturias technikas, kurios padeda mokiniams ir studentams geriau išmokti dalykų: pakartotinį skaitymą (angl. rereading), pasižymėjimą (angl. highlighting), pakartojimą (angl. retrieval) ir minčių žemėlapio (angl. concept map) kūrimą. Pasak jos, įvairūs tyrimai rodo, kad pakartojimo technika – efektyviausia mokantis sudėtingų dalykų: „Kai kažko mokaisi, trumpalaikėje [angl. short-term memory] arba „darbinėje“ [angl. working memory] atmintyje sukuriamos neuronų jungtys. Be aktyvios praktikos (pakartojimo) sukurtos neuronų jungtys negali „nugulti“ ilgalaikėje atmintyje [angl. long-term memory].“ Miegas, anot B. Oakley, vaidina labai svarbų vaidmenį šiame procese: „Jeigu prieš miegą pakartosi tai, ko mokeisi dienos metu, smegenims duosi signalą, kad vienas ar kitas konceptas buvo labai svarbus, ir neuronų jungtys bus sustiprintos.“ Taip pat, teigė ji, mokymasis bus efektyvesnis, jeigu informacija suskaidoma: pvz., vietoje 5 valandų per dieną bus mokomasi po 1-2 valandas per dieną (vakarais atliekant pakartojimą) visą savaitę.

„Kai esi vaikas, mokaisi refleksyviai, būdamas procese, atlikdamas dalykus, užaugus – deklaratyvioji atmintis nurungia refleksyviąją, procedūrinę atmintį, štai kodėl išmokti naujų dalykų, pvz. kalbų, tampa vis sunkiau. Sėkmingam mokymuisi abi atmintys – tiek refleksyvioji, tiek deklaratyvioji – vienodai svarbios: abi sustiprinamos praktikuojant pakartojimą bei paskirstant norimus išmokti informacijos kiekius“, – savo paskaitą apibendrino B. Oakley.

-

Dr. Barbara Oakley – mokslininkė iš Oklando universiteto (JAV), turinti sistemų inžinerijos mokslo daktaro laipsnį. Jos mokslinių interesų sritis – neuromokslų ir socialinio elgesio ryšys. Publikacijos skelbiamos JAV moksliniuose žurnaluose ir įtakinguose žiniasklaidose leidiniuose („The New York Times“, „Wall Street Journal“ ir kt.). Mokslininkė skaito nuotolinį kursą „Coursera“ platformoje. Išsamiau su Barbaros Oakley veikla galite susipažinti jos asmeniniame tinklalapyje.

Fakultetas

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos Sutinku